Hello everyone
Hello everyone
Another newbie here.
I've enjoyed listening to the shakuhachi for many years and always fancied learning to play. My finances are too tight at the moment to afford even the cheapest bamboo ones advertised. So I've bought a white PVC shakuhachi from Thailand which should arrive here (in France) in a week or two.
I've ordered a white PVC 1.8 shakuhachi in D, root end style. It was very cheap (€17 including airmail delivery! That's around $22) ... I just hope it will play OK. Got it via eBay and the maker/seller has lots of good reviews and feedback so keeping my fingers crossed. I'm a total beginner and know nothing about musical notation or how to play any musical instruments at all.
I've downloaded a stack of instructional videos from everyone I could find on YouTube including yungflutes, David Zasloff, Mejiro, John at flutedojo and several others. Can't wait for the shakuhachi to arrive.
Any advice for a newbie?

I've ordered a white PVC 1.8 shakuhachi in D, root end style. It was very cheap (€17 including airmail delivery! That's around $22) ... I just hope it will play OK. Got it via eBay and the maker/seller has lots of good reviews and feedback so keeping my fingers crossed. I'm a total beginner and know nothing about musical notation or how to play any musical instruments at all.
I've downloaded a stack of instructional videos from everyone I could find on YouTube including yungflutes, David Zasloff, Mejiro, John at flutedojo and several others. Can't wait for the shakuhachi to arrive.
Any advice for a newbie?
Bounjour Shakhi, thanks for looking at my videos.
The shakuhachi world is a big forest with many trees. I think a good way for someone in your situation to get started is to attend as many shakuhachi events as possible. (I know that can be difficult as they can be few and far in between). Also, take your time and try to meet other players informally, see their flutes and hear how they play. Eventually, you will meet a few trees that speak strongly to you.
Cheers, Perry
The shakuhachi world is a big forest with many trees. I think a good way for someone in your situation to get started is to attend as many shakuhachi events as possible. (I know that can be difficult as they can be few and far in between). Also, take your time and try to meet other players informally, see their flutes and hear how they play. Eventually, you will meet a few trees that speak strongly to you.
Cheers, Perry
"Perry Yung""Perry Yung"Bounjour Shakhi, thanks for looking at my videos.
Cheers, Perry
Thanks for the feedback Perry. I've watched your videos a couple of times now... just waiting for my shakuhachi to arrive so I can try to put it all into practice.
Bonjour Shakhi,
Le Shakuhachi est un instrument merveilleux, qui peut produire tous les sons de la nature, et comme le vent, l'eau, les animaux ou les feuilles qui roulent sur le sol, il a la capacité de faire tous les sons qui sont entre les notes d'une partition.
et aussi de faire celles qui sont sur une partition
Qu'il n'a que faire des conventions, il est sensation et vibration. En tout cas c'est mon avis de novice.
Ca fait un peu plus de deux ans que j'ai découvert cet instrument, et plus j'avance, plus je me rends compte de l'immensité de l'océan qui est devant moi, et que je suis seulement à quelques mètres du rivage d'où je suis partie !
Tant de liberté entraîne beaucoup de difficulté. Maîtriser les sons que l'on veut produire, c'est un peu comme gravir l'Annapurna avec des tongs, quand on débute.
Il faudra t'armer de patience, ne pas te décourager. Les progrès seront lents, très lents, très, très, très lents.
Mais la tortue, si elle avance lentement, avance toujours, quelques soient les obstacles sur son chemin.
L'étude du Shakuhachi, c'est un parcours initiatique qui peut durer toute une vie, voire davantage
Au début, l'important, c'est que tu fasses chaque note longtemps, en te concentrant sur le son, pour qu'il soit le plus beau possible. Chaque note est importante et chacune doit être belle.
Ca te prendra du temps, by qu'il faut que tu trouves ton embouchure, que tu muscles ta bouche, que tu apprennes à être décontracté quand tu joues et à souffler doucement.
Au début (ça peut prendre plusieurs jours pour faire les premières notes), on joue crispé et on souffle fort. Il faut arriver à faire le contraire. Ca viendra avec le temps.
Surtout, NE PAS SE DECOURAGER. Les choses se mettront en place d'elles-mêmes, tout doucement. Ou plutôt, si, laisse-toi le privilège d'être découragé et d'en avoir assez...
et le lendemain, ou quelques jours après, tu recommences
Le temps et le but n'ont pas d'importance, que tes progrès soient rapides ou lents n'a pas d'importance. C'est de continuer à avancer sur ton chemin personnel qui est important.
Pas de comparaison nécessaire avec les autres, en tout cas, c'est ce que je me dis, chaque personne est différente, chaque chemin est différent.
Le Shakuhachi apprend cela. Ton chemin est le tien. Et le Shakuhachi est un compagnon idéal.
Si cet instrument est fait pour toi, tu le comprendras de toi-même. Alors commencera un long voyage où tu découvriras de nouvelles choses chaque fois que tu en joueras.
Entraîne-toi à faire tes premiers sons, quand tu auras reçu ton instrument, et si ensuite je peux t'aider en te donnant des conseils de novice, ce sera avec plaisir.
Fais des recherches sur ce forum, il fourmille de conseils de la part de ceux qui sont bien loin devant nous, et qui t'aideront.
Bonne route !
Le Shakuhachi est un instrument merveilleux, qui peut produire tous les sons de la nature, et comme le vent, l'eau, les animaux ou les feuilles qui roulent sur le sol, il a la capacité de faire tous les sons qui sont entre les notes d'une partition.
et aussi de faire celles qui sont sur une partition

Qu'il n'a que faire des conventions, il est sensation et vibration. En tout cas c'est mon avis de novice.
Ca fait un peu plus de deux ans que j'ai découvert cet instrument, et plus j'avance, plus je me rends compte de l'immensité de l'océan qui est devant moi, et que je suis seulement à quelques mètres du rivage d'où je suis partie !

Tant de liberté entraîne beaucoup de difficulté. Maîtriser les sons que l'on veut produire, c'est un peu comme gravir l'Annapurna avec des tongs, quand on débute.
Il faudra t'armer de patience, ne pas te décourager. Les progrès seront lents, très lents, très, très, très lents.
Mais la tortue, si elle avance lentement, avance toujours, quelques soient les obstacles sur son chemin.
L'étude du Shakuhachi, c'est un parcours initiatique qui peut durer toute une vie, voire davantage

Au début, l'important, c'est que tu fasses chaque note longtemps, en te concentrant sur le son, pour qu'il soit le plus beau possible. Chaque note est importante et chacune doit être belle.
Ca te prendra du temps, by qu'il faut que tu trouves ton embouchure, que tu muscles ta bouche, que tu apprennes à être décontracté quand tu joues et à souffler doucement.
Au début (ça peut prendre plusieurs jours pour faire les premières notes), on joue crispé et on souffle fort. Il faut arriver à faire le contraire. Ca viendra avec le temps.
Surtout, NE PAS SE DECOURAGER. Les choses se mettront en place d'elles-mêmes, tout doucement. Ou plutôt, si, laisse-toi le privilège d'être découragé et d'en avoir assez...
et le lendemain, ou quelques jours après, tu recommences

Le temps et le but n'ont pas d'importance, que tes progrès soient rapides ou lents n'a pas d'importance. C'est de continuer à avancer sur ton chemin personnel qui est important.
Pas de comparaison nécessaire avec les autres, en tout cas, c'est ce que je me dis, chaque personne est différente, chaque chemin est différent.
Le Shakuhachi apprend cela. Ton chemin est le tien. Et le Shakuhachi est un compagnon idéal.
Si cet instrument est fait pour toi, tu le comprendras de toi-même. Alors commencera un long voyage où tu découvriras de nouvelles choses chaque fois que tu en joueras.
Entraîne-toi à faire tes premiers sons, quand tu auras reçu ton instrument, et si ensuite je peux t'aider en te donnant des conseils de novice, ce sera avec plaisir.
Fais des recherches sur ce forum, il fourmille de conseils de la part de ceux qui sont bien loin devant nous, et qui t'aideront.
Bonne route !

"Plume Blanche""Plume Blanche"Bonjour Shakhi,
et aussi de faire celles qui sont sur une partition![]()
Ca fait un peu plus de deux ans que j'ai découvert cet instrument, et plus j'avance, plus je me rends compte de l'immensité de l'océan qui est devant moi, et que je suis seulement à quelques mètres du rivage d'où je suis partie !![]()
L'étude du Shakuhachi, c'est un parcours initiatique qui peut durer toute une vie, voire davantage![]()
et le lendemain, ou quelques jours après, tu recommences![]()
Bonne route !
Thank you for your advice.

The Shakuhachi is a marvellous instrument that can produce all the sounds of nature and like the wind, the water, the animals or the leaves that roll on the ground. It has the capacity to make all the sounds that are between the notes of a score and also to make those that are on a score.
It is not just conventional (sounds), it is also sensation and vibration. In any case it is my advice of a novice.
It is a little more than two years that I discovered this instrument, and the more I advance the more I realise the immensity of the ocean that is before me and that I am only a few metres from the shore where I left!
So much liberty leads to a lot of difficulty. Master the sounds that one can produce, it is a little like climbing the Annapurna (mountain) with tongs when one begins.
One must arm oneself with patience and don't get discouraged. The progress will be slow, very slow, very, very, very slow.
But the tortoise, if it advances slowly, always advances, whatever the obstacles it its path.
The study of the Shakuhachi is a testing journey that can last an entire life, sometimes longer.
At the beginning, the important thing is to make each note for a long time and concentrate on the sound so that is it the most pleasant possible. Each note is important and each must be lovely.
That will take you time, by which you will find your embouchure (mouthing), and which muscles of your mouth (to use) and that you understand to be relaxed when you play at to blow softly.
At the beginning (it can take several days to make the first notes), one plays tense and one blows hard. One must arrive at doing the opposite. It will come with time.
Above all, DON'T GET DISCOURAGED. The things will put themselves into place themselves, slowly. Or rather, if you allow yourself the privilege to be discouraged and to have had enough... and the day after, or several days after you recommence.
The time and the goal aren't important, that your progress is rapid or slow is of no importance. It is to continue to advance on your personal path that is important.
No comparison with others is necessary, in any case, it is what I say, each person is different. Each path is different.
The Shakuhachi - learn that. Your path is your own. And the Shakuhachi is an ideal companion.
If this instrument is made for you, you will understand this for yourself. Then commence a long journey where you will discover new things each time that you play.
Rouse yourself to make your first sounds when you receive your instrument and if subsequently I can help you and give you the advice of a novice it would be with pleasure.
Do research on this forum, it will furnish the advice of those who are far ahead of us and who will help you.
Good journey!
... Thank you for your positive words of encouragement.

Oh!
I thought you were French!
But it's even better like that, because your translation is much better and much more accurate than I could write in English using a computer translator!
Thank you Shakhi.

But it's even better like that, because your translation is much better and much more accurate than I could write in English using a computer translator!
Thank you Shakhi.

Advice:
1. Patience
2. Don't get stuck in one way is right - because the shakuhachi always deconstruct that
3. The most important: HAVE FUN AND ENJOY ! ! !
1. Patience
2. Don't get stuck in one way is right - because the shakuhachi always deconstruct that

"Kiku Day""Kiku Day"Advice:
1. Patience
Thank you for the advice.
My Shakuhachi arrived this morning.

Répondre